Hjem/Artikler/Boligovertakelsen reddet av fagfolk

Boligovertakelsen reddet av fagfolk

reparasjon rundt sluk

Da Anders Bergkvist solgte huset, visste han lite om hva han hadde i vente. Bare én måned før ny eier skulle overta, begynte vann å lekke ned i garasjen fra badet.

Det var dagen før nyttårsaften Anders oppdaget vann som piplet ned i garasjen, fra badet som lå like over. Huset var allerede solgt og overtakelse skulle skje 01. februar. Nå var gode råd dyre.

– Vi tilkalte rørlegger som gjorde en test og fortalte at dette var en skade som ikke ble dekket av forsikring. Det kom også en takstmann fra forsikringsselskapet som konkluderte med akkurat det samme, forteller Anders.

Det ble raskt konkludert med at det ville kreves full rehabilitering av badet til en kostnadsramme på ca. 500.000, –

– Det var en kjip beskjed å få, vi hadde jo ikke lyst til å bruke en halv million på et hus som var solgt.

En annen mulighet

Anders hadde aldri hørt om lokal utbedring av membranskader, så det var først da rørleggeren tipset ham om M-TETT, han bestemte seg for å sjekke om dette var et alternativ.

Fra M-TETT kom Robert Vedvik på befaring.

– Jeg la merke til at han gjorde mye grundigere undersøkelser enn takstmannen, og brukte blant annet fargestoffer for å finne nøyaktig ut hvor feilen lå. Dette skulle senere vise seg å være veldig bra for oss, forteller Anders

Etter undersøkelsene mente Robert at skaden var av en sånn natur, at det burde være en forsikringssak. Anders tok det videre til takstmannen fra forsikringsselskapet, men han avviste dette.

Uansett måtte skaden fikses, så Robert satte i gang.

– Underveis i prosessen dukket det opp enda mer som var feil, men Robert fikset dette også. Vi hadde veldig dårlig tid før overtakelse så Robert stod på tidlig og sent for at vi skulle rekke å bli ferdige. Det er ikke ofte jeg har møtt service fra en håndverker på denne måten, skryter Anders.

Resultatet

Fliselim og membran ble slipt bort og skaden utbedret på fagkyndig vis, slik at membranen ble helt tett. Etterpå ble mosaikk-flisene lagt tilbake på plass og fuget igjen, sånn at det nærmest ikke finnes spor av reparasjonen.

Er du fornøyd med resultatet?

– Dette var helt fantastisk. Det ser ut som om ingen har vært der. Det fantes ikke skader eller spor etter arbeidet noe sted.

Ferdig reparert
Etter ferdig utført reparasjon

Men det var én spesiell ting som gjorde opplevelsen for Anders ekstra god. Robert gav seg nemlig ikke på at dette burde være en forsikringssak.

Fagkunnskap gav forsikringsdekning   

– Forsikringsselskapet har gått med på å dekke reparasjonen. Det ville vært umulig for oss som privatpersoner å få dette gjennom fordi vi mangler kompetansen, men Robert gav oss de faglige argumentene vi trengte. Det var grundigheten i undersøkelsene han gjorde, som avdekket at dette var en forsikringssak, forklarer Anders.

Robert Vedvik er våtromsteknikeren som hjalp Anders med å reparere skaden

Det virker som om du er fornøyd med jobben som er gjort, men har du andre tilbakemeldinger til oss?

– Ja, dette må få langt mer oppmerksomhet. Reparasjon er rimeligere, raskere og langt mer bærekraftig enn full rehabilitering. M-TETT burde vært pensum på byggfag.

Det siste spørsmålet vi hadde tenkt å stille til Anders henger litt i luften, men vi spør allikevel.

ville du anbefalt M-TETT til noen andre?

Ja, hva tror du? -flirer Anders

Har du også oppdaget en lekkasje på badet er du hjertelig velkommen til å ta kontakt og spørre om råd. Vi hjelper deg gjerne med utbedring av membran i våtrom.